Megvalósult autógyártói példák az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelő gyártásra

Bár az átfogó, az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelő gyártás egyelőre csak hosszú távú cél, több autógyártó már a gyakorlatban is alkalmazza a hozzá kapcsolódó technológiákat. Szeretnénk bemutatni három példát.

A GENERAL MOTORS ÉS A GENERATÍV TERVEZÉS

Nem csupán a specializált autógyártók kezdik kiaknázni a fejlett technológiák által nyújtott lehetőségeket. A General Motors már most is generatív tervezést használ a súlycsökkentéshez és a beszállítói lánc egyszerűsítéséhez, amivel csökkenti az elektromos és az önvezető járművek gyártási költségét.

Kép: GM

Az Autodeskkel együttműködve a közelmúltban a GM mérnökei egy új, funkcionálisan optimalizált üléstartót terveztek. Ez egy olyan szabványos járműalkatrész, amely a biztonsági övek csatját az ülésekhez, az üléseket pedig a padlóhoz rögzíti, és amely általában nyolc különálló részből álló, négyszögletes kialakítással rendelkezik. A GM a generatív tervezési szoftver használatával több mint 150 alternatív megoldást dolgozott ki. A csapat ezek közül egy olyan megoldást választott ki, amely egyetlen darab rozsdamentes acélból állítható elő, és elődjénél 40%-kal könnyebb és 20%-kal erősebb.

Kép: GM

A nyolc különböző elem egyetlen alkatrészbe való összevonásával a GM képes a súly optimalizálására, ráadásul csökkenti azokat a beszállítói lánccal kapcsolatos költségeket, amelyek a nyolc különböző beszállító termék összeszereléséből adódtak. Ha ezt a koncepciót több száz vagy akár több ezer alkatrészhez tudjuk alkalmazni, azzal sokkal közelebb kerülhetünk ahhoz a célhoz, hogy a járműveket olcsóbbá, könnyebbé és üzemanyag-takarékosabbá tegyük.

Generatív tervezés és additív gyártás: 8 részegység helyett 1 alkatrész, 40%-kal könnyebb, 20%-kal erősebb. A kép: General Motors.
A BAC MONO ÉS A TÖMEGES TESTRE SZABÁS

Az elkötelezett autósport-rajongó Ian és Neill Briggs 2009-ben alapította a Briggs Automotive Company (BAC) vállalatot, hogy megépíthessék „álomautójukat”, amelynek nem szabhat korlátokat a gyártási logisztika, a pénzügyi tényezők, de még a hagyományos tervezési irányelvek sem. Az eredmény a futurisztikus Mono lett, egy olyan autó, amely a teljesítményt és a kezelhetőséget helyezi előtérbe, ráadásul az egyes sofőrök igényeihez szabható, amely autó és vezetője korábban elképzelhetetlen összhangját eredményezi.

Kép: BAC Ltd. / Monty Rakunsen

A Mono megemelt gerincvonallal, áramvonalas kialakítással, hosszában elhelyezett motorral és szabadon hagyott hátsó részegységekkel rendelkezik, és testre szabható kormánykerékkel, pedáltávolsággal és üléssel van felszerelve.

Ahhoz, hogy a BAC csapata mindegyik Monót a vezetője méreteinek megfelelően építhesse meg, specifikációk alapkészletéből indulnak ki, majd beépítik a tervbe a vezető pontos méreteit. A sofőrök speciális sajátosságok és fényezési színek közül választhatnak. A sofőr a tervezési folyamat minden egyes lépése során áttekintheti és jóváhagyhatja a módosításokat egy 3D vizualizációs és szimulációs szoftveren keresztül. Ez a megközelítés jól szemlélteti, hogyan fordíthatják előnyükre a gyártók a tömeges testre szabást olyan technológiák alkalmazásával, amelyek a különféle sajátosságok konfigurálása révén valóban személyre szabott termékek megalkotására képesek.

A Magna Automotive, Észak-Amerika egyik legnagyobb autóalkatrész-gyártója, felállított egy olyan osztályt, amely az új termékek fejlesztéséért felel. Ez a csoport folyamatosan prototípusok és szerszámok készítésén dolgozik. Az Autodesk szoftverei segítségével a csapat könnyedén válthat a prototípusok és a szerszámok között, menet közben módosíthatja a szerszámpályákat, majd a CNC fájlt más alkalmazásokba exportálhatja az esetleges ütközések észleléséhez.

Az autóalkatrészek piacát jellemző erős versenyhelyzet miatt a Magna folyamatosan keresi a lehetőséget a költségmegtakarításra. A szerszámpályák létrehozásának fejlett megközelítése révén a vállalat gyorsabban képes összetett alkatrészeket tervezni és gyártani, miközben a tőkeigény nem változik.

Távlatok és a prioritások meghatározása

Az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelő autóipari gyártás elterjedésének nem csak egyetlen útja van. A megvalósítás az egyes vállalatoktól függ, mivel mindegyik szervezet olyan megoldásokat fog választani, amelyekből a legnagyobb versenyelőnyük származik. A kapcsolódó technológiák sora hosszabb, mint ami ebben a cikkben elfér, és új lehetőségek is rendszeresen felütik a fejüket.

A vállalatok által választott úttól függetlenül azonban minden esetben meg kell hozni egy fontos döntést: ki kell választani a megfelelő technológiai partnert. Az összekapcsolhatóság alapvető fontosságú a fejlett gyártásban, ezért kritikus fontossággal bír az olyan szolgáltatók kiválasztása, amelyek az egymással való együttműködésre tervezett, a tervezés és a gyártás több aspektusára kiterjedő szoftveralkalmazások teljes portfólióját biztosítják.

A Varinex-CADStudio Kft. szakértői, több, mint 25 éves szakmai tapasztalattal és egyedülálló szaktudással segít Önnek megvalósítani a jövő megoldásait, kifejezetten a gépipar gyártási folyamataira koncentrálva. A tervezéstől az additív gyártásig is terjedő gépipari szoftverkínálatunk segítségével jobb minőségű termékeket munkálhat meg, nyomtathat ki, ellenőrizhet és gyárthat le, gyorsabban. A gépi tanuláson alapuló generatív tervezés révén a megadott paraméterek alapján több száz csúcsteljesítményű tervváltozatot hozhat létre.


Specialistákból álló csapatunk bármikor rendelkezésére áll, hogy segítsen Önnek a legtöbbet kihozni szoftveréből. Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Kapcsolattartók:

Farkas Attila
Értékesítési és technikai tanácsadó,
szoftverfejlesztő
Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató