Hatással lesz a virtuális valóság a terméktervezésre?

Mérnökként igyekszünk mindig az innovációra törekedni és kiváló teljesítményt nyújtani. A számítógéppel segített tervezés és más szoftverrendszerek a mindennapi munkafolyamataink létfontosságú részévé váltak. Segítenek nekünk, hogy jobban és gyorsabban tervezhessünk.

Ezen iparág-specifikus technológiák fejlődése mellett másvalaminek az elterjedését is megfigyelhettük: a virtuális valóságét.

A virtuális valóság (virtual reality, VR) ugrásszerű fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben, és mára versenyképes szereplővé vált a technológiai szektorban. A VR ipari haszna azonban – a különleges játékokon kívül – megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül úgy tűnik, a VR állandó tényező lesz, és egyes CAD-rendszerek már el is kezdték beépíteni eszközként a munkafolyamataikba.

Nem tudom, Önök hogyan vannak vele, de a legtöbb mérnök még nem túl gyakran használ VR-headsetet a tervezési folyamat során. Ez azonban nemsokára megváltozhat.

A VR mérnöki tervezésben való használata magától értetődik, ha annak a szempontjából vizsgáljuk, hogy mérnökként mit szeretnénk elérni. Amikor tervezünk valamit, a lényeg, hogy olyan zökkenőmentesen és eredményesen jussunk el A-ból B-be, amennyire csak lehet, és hatékony legyen a végleges terv. A 19. század elejéig a mérnöki tervezés sokkal kézzelfoghatóbb volt. El kellett menni a helyszínre vagy a műhelybe a prototípus elkészítéséhez. A CAD által biztosított szimuláció és geometriai eszközök miatt ez a folyamat elavulttá vált, azonban továbbra is fontos tényező a mérnökök alkotási folyamatának megértésében.

Itt léphet a képbe a virtuális valóság. Ha a CAD-programok integrálni kezdik a VR-t a munkamenet vizuális eszközeként, a mérnökök hamarosan teljesen a virtuális valóságban alkothatnak. Ennek a legnagyobb előnye az lenne, hogy kiragadhatnánk a munkákat a kétdimenziós térből, és visszatérhetnénk a tervezés régi, gyakorlatiasabb módszereihez.

Az új technológiák esetében megszokott módon ez persze kicsit naiv ábrándnak tűnik. Működő alkatrészeket tervezni a virtuális valóságban, amelyek nem csak játékszerek? KIZÁRT.

Könnyen teszünk általánosító kijelentéseket arról, mely technológiák nem fognak működni a mérnöki tervezésben, de ne feledjük, hogy az 50-es évek mérnökei magát a 3D technológiát is csak gyermeki álmodozásnak tartották volna. 

Ha még közelebbről megvizsgáljuk, mi mindenre kell a mérnököknek gondolniuk a teljes tervezési folyamat során, olyan alkalmazások is eszünkbe juthatnak, amelyek túlmutatnak az egyszerű tervezésen. A gépészmérnökök által tervezett alkatrészeknek tökéletesen kell együttműködniük az összeállítás többi alkatrészével. Az összeállítások használata megterhelő lehet, ha nem állnak rendelkezésre a megértésüket segítő digitális eszközök.

Itt merülhet fel továbbá a tervek sikertelenségének egyik fő oka: az ütközés. A modern CAD-eszközök képesek megmutatni, hol vannak hibák az összeállításokban az átfedésben lévő vagy nem illeszkedő alkatrészek miatt. A VR lehetővé tenné ezeknek az ütközéseknek a részletesebb megjelenítését, így gyorsabban fejleszthetnénk ki praktikus és hatékony megoldásokat. A mérnöki technológiai fejlődés hajtóereje általánosságban a készségeink és az idő hatékonyabb kihasználására való törekvés.

Ahogy az additív gyártás lassan átalakítja a gyártás mögötti elgondolásokat, a VR hamarosan megváltoztathatja az új termékek tervezésének szemléletét.

A világ vezető CAD-vállalatai máris azon dolgoznak, hogy a VR és a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) terén is az élen járjanak. Az Autodesk „immerzív tervezésként” mutatja be VR-/AR-megoldásait.

„Az immerzív tervezéssel a mérnökök, tervezők és építészek könnyen és gyorsan alakíthatják át CAD-adataikat interaktív, valós idejű élményekké. Az AR, a VR és az MR (mixed reality, kevert valóság) segítségével adatokban gazdag tervezői környezetekben dolgozhatnak, ezáltal pedig megalapozottabb döntéseket hozhatnak, és magukkal ragadó élményeket alkothatnak.”

Az Autodesk a CAD-iparágban piacvezető a VR- és AR-technológiák terén, de más eszközök is léteznek, mint a MakeVR, amely a HTC Vive-val együtt használható tervezésre, amelyek a következő területeken nyújtanak segítséget:

  • A fizikai prototípus-készítés költségeinek jelentős csökkentése
  • A belső tervezési/mérnöki elemzések fejlesztése
  • Fontos döntések meghozatala a fejlesztési folyamat sokkal korábbi szakaszában
  • Könnyen népszerűsíthető marketingfelületek létrehozása a legújabb termékek reklámozására

A VR-nek vannak azonban hátrányai is, ahogyan az ezt a cikket olvasó szkeptikus gépészmérnökök már bizonyára hangoztatják is.

Ha éles részletbeállítások mellett próbálnánk a VR-ben finom méreteket hozzáadni, az valóságos tortúra lenne. A kezünk nem eléggé pontos ehhez, és a tapintásalapú immerzív technológia nem a legjobb eszköz erre a célra. A VR használata kissé zavarossá is válhat, ha bonyolult összeállításokról van szó, vagy bármiről, ami nem csak egy áttekintés. Olyan, mintha egy IKEA-bútort próbálnánk útmutató vagy szerszámok nélkül összeszerelni.

Ezek a hátrányok nyilvánvalóvá teszik, hogy bár a VR-nek meglesz a maga helye a piacon, nem lesz képes minden tervre megoldást nyújtani. A VR a tervek és összeállítások hibaelhárításában, a tervek valósághű megjelenítésében, valamint gyártásra való jóváhagyásában fog szerephez jutni.

Számos mérnök már most is a VR-t használja a mechanikai terek elrendezésének megtervezésére, a tervek vizualizációjára, vagy egyéb immerzív jellegű tervezési munkára. Ez a technológia viszonylag könnyen elérhető a modern mérnökök számára, ha nem ijednek meg egy kis programozástól, de nemsokára nagyobb szerepet is kaphat az alkotás jövőjében.

MIVEL KÉSZÜLÜNK IDÉN AZ IPAR NAPJAI – MACH-TECH KIÁLLÍTÁSRA? 

Automatizált gyártási portfóliónk a mérnöki és gyártási szakértelmet ötvözi több kulcsfontosságú szoftvertermékkel. Az alkotás jövője (Future of Making – FOM) részeként azzal (is) foglalkozunk, hogy hogyan néz ki a tervezés, a gyártás, a vizualizációszimuláció és az elemzés egy digitális és felhőalapú világban. 

Egyedülálló szaktudásunkkal segíthetünk Önnek megvalósítani a jövő megoldásait, kifejezetten a gépipar gyártási folyamataira koncentrálva. Segíteni szeretnénk Önnek abban, hogy még hatékonyabban és még több terméket tudjon előállítani, és értékes partnerré váljon ügyfelei szemében, nem csupán innovatív tervezői munkája által, hanem amiatt is, hogy azt gyorsan, pontosan, a specifikációknak megfelelően, ráadásul költséghatékonyan legyen képes elvégezni. 

Látogasson el az IPAR NAPJAI – MACH-TECH 2019 kiállításon a Hungexpo G pavilon 205B VARINEX Zrt. standjára, vegyen részt előadásunkon és ismerje meg az újgenerációs, integrált CAD/CAM és szimulációs megoldásainkat! 

Regisztráció és további információ >>> https://3dnyomtatas.varinex.hu/ipar-napjai-mach-tech-2019-kiallitas/